- ارسال شده در ۱۴۰۱ فروردین ۰۶ ساعت ۱۸:۴۶
- توسط عرفان فرجی
- ۰ نظر
- در سینما
نقد کوتاهی بر فیم سینمایی مرد بازنده
تنش میان قدرت و شرافت. این شاید تیتری هست که میشه برای فیلم جدید مهدویان به کار برد.
تنش میان قدرت و شرافت. این شاید تیتری هست که میشه برای فیلم جدید مهدویان به کار برد.
سرهنگی که هدفش برملا کردن دستهای پنهان هست و شخصیت هایی قدرتمند که به دنبال فرا فکنی و پنهان کاری هستند.
شاید اشتباه نباشه اگر بگیم که مهدویان در مقام نویسنده و کارگردان بیش از اینکه به فروش گیشه فکر کنه سعی کرده که پشت هر دیالوگ و هر پلان فیلمش یک معمای کشف نشده پنهان کنه تا مخاطب با حل کردن اون معماها به حقایقی برسه که ذهنش رو در برخورد با جامعه بازتر کنه. معماهایی که ممکنه پشت هر کدوم از اونها پای یک آقازاده قدرتمند در میون باشه.
اما پول و قدرت دو عنصر شناخته شده هست که میتونه هر معمایی رو باز نگه داره و کم کم به فراموشی بسپاره.
و این سرهنگه که بخاطر شرافت با فساد میجنگه تا حقایقی رو پیدا کنه.
در ابتدای فیلم نمایی بسته از داخل ماشین و نشان الله رو میبینیم که تا اخر فیلم هم همراه ماست و شاید در تمام طول فیلم این نشان تنها نشانه از یاد خدا در دل آدمهای روایت است.
که اگر برای کمک به روایت قصه استفاده شده بسیار گل درشته و اگر نه که عنصر بی استفاده ایه چرا که فقط در چند صحنه خاص نیاز به اون برای ایجاد احساسات و قدرت بخشیدن به روایت حس میشه.
احمد نماد یک فرد شرافتند و پیگیره، فردی که میخواد کار و وظیفه ایی که به عهده داره رو با تمام توانش به خوبی انجام بده اما آیا استفاده از جواد عزتی در این فیلم در نقش یک فرد ۵۰ ساله لازم بود و هدف کارگردان از آوردن شخصی مثل عزتی چیزی جز فروش گیشه هست؟
نویسنده: عرفان فرجی
مطالب مرتبط:
برچسب ها: کارگردان ، سینما ، فیلمسازی ، نقد ، نقد فیلم ، مرد بازنده ، جواد عزتی ، محمد حسین مهدویان ، زخم کاری
ارسال پاسخ
عرفان فرجی فعالیتش را در باشگاه خبرنگاران جوان آغاز کرده و در شبکه جهانی العالم به عنوان تهیه کننده و مستند ساز ادامه داده و هم اکنون در حرفه مستند سازی و برنامه سازی در شبکه های مختلف سیما مشغول به فعالیت می باشد.